Program Pemeriksaan Eksekutif (ESP)

Program Pemeriksaan Eksekutif (ESP) adalah pemeriksaan komprehensif mengenai status kesihatan individu yang pasangan ujian diagnostik atau prosedur diagnostik dengan mengambil sejarah kesihatan dan pemeriksaan fizikal lengkap.

Semua orang dewasa perlu pergi untuk pemeriksaan perubatan dari semasa ke semasa. Ia amat disyorkan untuk mereka:
• Umur lebih 40 tahun dan mereka yang mempunyai sejarah keluarga penyakit serius
• Yang mempunyai risiko tinggi untuk dapat penyakit serius disebabkan oleh gaya hidup, persekitaran, sifat kerja dan keadaan lain-lain.

Kenapa Anda Memerlukan Program Pemeriksaan Eksekutif (ESP)?

1) Menilai risiko masalah perubatan masa depan
Peperiksaan fizikal yang komprehensif memberikan peluang kepada doktor untuk mendapatkan maklumat asas mengenai kesihatan individu, dan mengesan dan menangani sebarang faktor risiko sebelum apa apa masalah kesihatan berlaku.
2) Mengesan penyakit pada peringkat awal
Pemeriksaan fizikal tidak dikhaskan untuk pesakit yang mengalami gejala tetapi juga disyorkan semasa anda masih sihat dan belum mengalami sebarang gejala serius. Dengan ‘symptom’ yang diperoleh semasa pemeriksaan, para doktor dapat mengesan sebarang penyakit awal sebelum menjadi lebih teruk dan ‘advance’. Banyak pembunuh utama seperti kanser, diabetes dan tekanan darah tinggi boleh hadir awal selama bertahun-tahun sebelum mereka memberi apa-apa gejala secara zahir.
4) Memastikan keberkesanan kos
Mencegah dan merawat penyakit pada peringkat awal adalah jauh lebih berkesan daripada merawat penyakit di peringkat awal. Contohnya, kos penilaian pelvik dan pap smear jauh lebih rendah daripada kos rawatan kanser serviks itu sendiri.

Executive Screening Programme (ESP) is a comprehensive examination of an individual’s health status that couples state-of-the-art diagnostic tests or procedures with health history taking and complete physical examination.

All adults should go for medical examinations from time to time.
It is particularly recommended for those:
• Over 40 and those with family history of serious illness
• With high risks of developing significant diseases due to their lifestyle, environment, nature of work and other conditions.

Why Do You Need an Executive Screening Programme (ESP)?
1) Assess risk of future medical problems
A comprehensive physical examination provides opportunities for healthcare professionals to obtain baseline information about an individual’s health, and detect and address any risk factors before a problem occurs.
2) Detect disease at the early stage
Physical examinations are not reserved for patients experiencing symptoms but also recommended as a way of ensuring your general health is good. With the clues obtain during an examination, healthcare providers can detect any early disease before it becomes advance. Many major killers such as cancer, diabetes and high blood pressure may be present for years before they give any symptoms.
4) Ensure cost-effectiveness
Preventing and treating the disease at the early stage is much more cost-effective than treating the disease at the advance stage. For example, the costs of pelvic assessment and pap smear are much lower than the costs of treating cervical cancer itself.